Občané Prahy 8 zaplatili reklamní kampaň na vlastní radnici za 2 miliony korun

 

Centrum Palmovka (nová budova radnice s obchodním centrem) nenápadně polyká další peníze. Rada Prahy 8 schválila reklamní kampaň ve výši téměř dvou milionů korun. Z rozpočtové kapitoly kultura/cestovní ruch a čtyři měsíce před volbami tak zaplatí občané Prahy 8 reklamu na vlastní radnici.

Dosud přitom radnice Prahy 8 o nové radnici komunikovat spíše odmítala: celý projekt byl naplánován a schválen bez jakékoliv debaty s veřejností, první oficiální informace o nové radnici se v radničním měsíčníku Osmička objevily až půl roku po uzavření smlouvy na její výstavbu. Situace se podle naší zkušenosti nezlepšila ani během výstavby: na naše výzvy k větší informovanosti starosta Jiří Janků (ODS) nikdy nereagoval, když jsme se obrátili na koaličního partnera TOP09, nepochodili jsme o mnoho lépe. K tématu nové radnice jsme uspořádali několik veřejných debat, na které jsme vždy zvali zástupce ODS, která je za naplánování a realizaci zodpovědná – nikdo z pozvaných se žádné debaty nikdy nezúčastnil. Iniciativa Naši politici natočila o plánované stavbě radnice sérii reportáží, kde se představitelé Prahy 8 původně slíbili k tématu vyjádřit, i to ale nakonec odmítli (v reportáži vystupují jen zástupci opozičních stran). „Oficiální“ webové stránky projektu provozuje společnost Metrostav Alfa (tedy developer a nikoliv Praha 8), a nebyly dva roky aktualizovány. Kompletní realizace miliardového projektu byla převedena na městskou akciovou společnost Centrum  Palmovka a.s., která neposkytuje už vůbec žádné informace.

 

Po tomto téměř čtyři roky trvajícím stavu uzavřela Praha 8 smlouvu s reklamní společností, která má občanům představit Centrum Palmovku jako komerční objekt. Za téměř dva miliony korun z veřejného rozpočtu Praha 8 získala několik reklamních bannerů a letáků, polepené auto a web opakující téměř pět let staré informace. Na tomto webu se Praha 8 nestydí zaštiťovat průvodním slovem architekta Josefa Pleskota, kterého v rámci soutěže ale vůbec neoslovila. Na novou radnici totiž nebyla vypsána otevřená architektonická soutěž, jak by se na budovu za veřejné peníze slušelo, ale tzv. soutěžní dialog, ve kterém byli osloveny pouze developerské společnosti, nikoliv architekti. Reklamní kampaň navíc proběhne v létě (vylidněná Praha), na budovu jejíž otevření se plánuje až v roce 2016. Ceny za jednotlivé položky ve smlouvě (např. pořízení webových stránek za 60.000 korun, nebo sekání trávy za 20.000) jsou podle předběžných odhadů předražené o desítky tisíc korun.

20140721_192108.jpg

Kostka na trávníku za 140 000,-, polepený plot za 750 000,-.

 

Firma, která reklamní kampaň poskytla, byla vybrána v neveřejné soutěži – veřejná zakázka nebyla nikde vyhlášena, ale byly osloveny napřímo tři společnosti vybrané radnicí, jejichž nabídky v tendru se lišily jen o deset tisíc korun. Na otázku podle jakého klíče byly společnosti vybrány nám Odbor kanceláře starosty neodpověděl. Vítězná společnost, která se specializuje na marketingovou komunikaci, nemá funkční webové stránky. Do soutěže se přihlásil i čtvrtý uchazeč, jeho nabídka ale nebyla   - v rozporu se Zákonem o veřejných zakázkách – vůbec otevřena.

Podle smlouvy se společností Metrostav (resp. Metrostav Alfa) má marketingovou propagaci Centra Palmovka zajišťovat zhotovitel stavby, tedy Metrostav. Náklady na propagaci tak Praha 8 už jednou zaplatila – a nyní generuje další zbytečný náklad na reklamní kampaň, která ani v nejmenším neodpovídá tomu, jak by informace o projektu za veřejné peníze měly vypadat.

Podtrženo sečteno: za uplynulé 4 roky nenašli odpovědní představitelé Prahy 8 odvahu předstoupit před veřejnost a miliardovou investici vysvětlit, na dotazy veřejnosti neodpovídají, zodpovědnost za informování o nové radnici přenesli na developera, a nyní si na tutéž službu znovu najmou z veřejných prostředků reklamní agenturu.

Smlouvu na reklamní kampaň, za niž zaplatili občané Prahy 8 dva miliony korun, najdete  zde.

8jinak!, spolek

Jsme nezávislá iniciativa působící na Praze 8. Usilujeme o zlepšení kvality života v naší městské části. Naším zájmem je transparentnost veřejné správy, urbanismus a doprava. Pořádáme veřejné debaty a kulturní akce.

naše cíle:

 - posilování občanské společnosti a ochrana práv a zájmů občanů
- ochrana životního prostředí
- vznikání místních Agend 21
- podpora volného a bezpečného pohybu chodců a podpora cyklodopravy
- ochrana kulturních památek
- zvyšování podílu zeleně a její pravidelná údržba
- vývoj v oblasti m.č. Prahy 8, zejména centra Nová Palmovka a Libeňské spojky