
V květnu letošního roku schválila Rada Městské části Praha 8 ve složení ODS, TOP09 a Volby pro Prahu 8 jednomyslně realizaci veřejné zakázky na „Prezentaci plnění projektu Nová Palmovka“. Krkolomný název skrýval smlouvu na dvouměsíční reklamní kampaň na rozestavěnou novou radnici Prahy 8 a obchodní dům na Palmovce. O schizofrenním přístupu radnice, kdy o projektu nejprve odmítá informovat, aby poté utratila téměř 2 miliony za marketing jsme psali zde.
Předpokládaná hodnota zakázky činila 1.650.000 korun bez DPH.
Po bližším prozkoumání zadání veřejné zakázky, jejího průběhu i podoby výsledné reklamní kampaně jsme dospěli k názoru, že skutečným motivem nebylo poskytnout občanům informace o nové radnici, ale vyvést veřejné peníze na účet konkrétní reklamní agentury.
Zadání
Zadání veřejné zakázky bylo specifikováno jedinou větou: „Předmětem zakázky je prezentace plnění projektu Nová Palmovka“. Nepopisuje co má kampaň říkat, v jakém stylu má být, na koho má být zacílená. Prostředky reklamní kampaně nejsou nijak konkretizovány: jedná se např. o „plachty na plot“ (na jaký plot? jaký mají mít rozměr, z jakého mají být materiálu?), „web kamera“ (jaký typ kamery? jaké jsou požadavky na rychlost a kvalitu přenosu?) nebo „polepení vozu Tranzit“ (těch je na současném trhu asi 50 modelů – jaký konkrétně měl být polepen?). Přesné a konkrétní zadání je přitom základ většiny veřejných zakázek – zadavatel specifikuje co přesně chce, a všichni uchazeči naceňují stejné položky. Oslovení uchazeči tedy buď měli dopředu veškeré informace, nebo bylo radnici jedno, co za dva miliony korun dostane. Jakýkoliv seriózní zájemce o zakázku nemohl vědět jak má tyto položky nacenit.
Oslovené firmy
Veřejná zakázka nebyla nikde zveřejněna. Odbor kanceláře starosty vybral tři konkrétní firmy, které byly osloveny napřímo:
TH Consulting & Publishing s.r.o., společnost založená v únoru 2014 (4 měsíce před realizací zakázky) která patří Tomáši Heresovi, kandidátovi za ODS na Praze 1. Dosavadní aktivitu firmy naznačuje její facebookový profil ze 14 lajky a celkem 4 statusy (posledním z července letošního roku).
Společnost EXTENDER s.r.o., která v době kdy podávala nabídku neměla vlastní webové stránky, a z veřejně dostupných zdrojů není možné dohledat, na čem a kdy se tato společnost podílela.
Společnost Vita Maxima s.r.o., sídlící v Praze 8, která dodává zdravotnické pomůcky a reklamní služby vůbec neposkytuje.
Ptali jsme se na základě čeho byly tyto tři firmy vybrány, ale radnice nám nebyla schopna výběr vysvětlit. Dozvěděli jsme se pouze, že radě je předložil ke schválení Odbor kanceláře starosty.
Průběh zakázky
V hodnoticí komisi veřejné zakázky zasedli referent odboru kultury Jindřich Hloušek (kandidát za ODS v komunálních volbách a majitel domény vasepraha8.cz), tisková mluvčí Helena Šmídová, radní za TOP 09 Tomáš Slabihoudek a ředitel odboru veřejných zakázek Marek Braidl.
Nabídku k veřejné zakázce podaly všechny tři oslovené společnosti:
TH Consluting & Publishing s.r.o. s nabídkovou cenou 1.639.575 kč
Vita Maxima s.r.o. s nabídkovou cenou 1.640.874 kč
EXTENDER s.r.o. s nabídkovou cenou 1.630.090 kč
Nabídkové ceny se – při milionových částkách – lišily maximálně o deset tisíc korun. Vzácná shoda. Do veřejné zakázky se přihlásil i čtvrtý uchazeč, Ing. Radek Polák. Neplánovanou konkurenci vyřešila hodnoticí komise tak, že jeho obálku s nabídkou vůbec neotevřela, ačkoliv je tento postup v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Průběh zakázky tak byl netransparentní, diskriminující, a neumožnil rovnou a férovou soutěž. Pana Poláka jsme kontaktovali, a podle jeho vyjádření byla jeho nabídková cena kolem jednoho milionu korun – tedy nejnižší. Netransparentním postupem tak vznikla škoda minimálně půl milionu korun.
Neotevření obálky s touto nabídkou zpochybnil člen hodnoticí komise za TOP 09 Tomáš Slabihoudek, byl ale lživě ujištěn, že je tento postup v pořádku. Následně Rada městské části diskutovala, zda je vhodné přidělit zakázku společnosti, která není nijak dohledatelná a nemá vlastní webové stránky (což bylo možné zjistit už v době, kdy se zakázka schvalovala). Radní Michal Švarc a Tomáš Slabihoudek (TOP 09) se následného hlasování zdrželi, Markéta Adamová (TOP 09) byla proti.
Přidělení zakázky za necelé 2 miliony korun společnosti EXTENDER s. r.o. tak odhlasovali radní za ODS Jiří Janků, Ondřej Gros, Vladimíra Ludková, Martin Roubíček a radní Václav Musílek za Volbu pro Prahu 8 (pro zajímavost se podívejte na Galerii hrdinů, kteří schválili pro Prahu 8 miliardovou radnici nebo právní služby za miliony korun).
Tito bývalí radní schválili předraženou zakázku pro předem vybranou firmu
(zleva - Ondřej Gros, Václav Musílek, Vladimíra Ludková, Martin Roubíček a Jiří Janků).
Vítěz
Vítěznou společnosti EXTENDER s.r.o. ze 40% vlastní Jiří Chvojka, který v roce 2007 pracoval jako mediální stratég pro předvolební kampaň ODS, již o rok později vyměnil za ČSSD.
Společnost sídlí v domě na Praze 6, který vlastní Klára Sovová, advokátka, jejíž rodina – včetně devadesátileté babičky – v roce 2007 darovala ODS 6 milionů korun. Jiří Chvojka je rodinný přítel Kláry Sovové, a byl to právě on, kdo dar Sovových pro ODS zprostředkoval.
Cena
U náhodně vybraných reklamních společností jsme poptali stejné službu, za které Praha 8 zaplatila téměř dva miliony korun. Výsledek: tržní cena poptávaných služeb je o stovky tisíc korun levnější. Zakázka na „prezentaci plnění projektu“ je předražená o cca 800.000 korun, tedy o 50% (velmi hrubý odhad).
Namátkou: reklamní plachty na plotu staveniště kolem nové radnice včetně instalace a „grafického návrhu“ (banální obrázky z fotobanky + titulek) stály občany Prahy 8 přes 700.000 korun, nabídková cena oslovených firem za tutéž službu se pohybuje kolem 120.000 korun.
Za reklamní banery Praha 8 zaplatila přes 700.000 korun, náhodně oslovené firmy nabídly cenu kolem 120.000
Reklamní (a z poloviny prázdná) kostka na trávníku na Palmovce stála 120.000 korun, náhodně oslovené firmy ji nabídly za cenu 52.000.
Největší rozdíly jsou u poskytnutí webových stránek a správy facebookového profilu. Za ty Praha 8 zaplatila celkem 110.600 korun. Průměrná nabídková cena šesti náhodně oslovených společností za tu samou službu byla necelých 14.000 korun. O kvalitě služeb, které Praha 8 za uvedenou částku získala, se můžete přesvědčit na adrese www.vseopalmovce.cz nebo na fcb profilu. V případě fcb profilu např. platilo město 25.000 měsíčně za několik statusů a jeden článek, za měsíc září dokonce zaplatilo za služby, které reálně neproběhly.
Součástí kampaně byla i např. tato „prezentace“ v Českém deníku za 130.000 Kč.
Praha 8 navíc uměle navyšovala cenu celé zakázky. Nechala např. vyrobit od každé reklamní plachty 4 rezervní kusy, a paušálně zaplatila za jejich výměnu v případě poškození (celkem cca 200.000 korun), aniž by bylo zřejmé, zda tyto služby vůbec použije, nebo zaplatila zcela fiktivní položku „inženýringu“ v případě reklamní kostky.
Celá částka stanovená smlouvu nakonec nebyla vyčerpána. Na účet společnosti EXTENDER s.r.o. putovala „pouze“ částka ve výši 1.575.528 Kč - nebyly např. natočeny medailonky jednotlivých radních, za které měla Praha 8 zaplatit téměř 270.000 korun. Z původně plánovaných video prezentací vzniklo pouze dvou a půl minutové video s arch. Pleskotem za 30.000 korun, nebo třicetivteřinový klip z průběhu stavby za 40.000 korun.
Smlouvu se společností EXTENDER s.r.o. podepsal bývalý starosta Jiří Janků (ODS), bývalý místostarosta Ondřej Gros (ODS) a bývalý místostarosta Michal Švarc (TOP 09/Nezávislé fórum).
Na základě výše uvedeného jsme přesvědčeni, že veřejná zakázka byla zadána účelově, na nepotřebnou službu, a jejím cílem bylo vyvedení peněz na účet předem vybrané firmy. Proto jsme v této souvislosti podali trestní oznámení.
Jsme nezávislá iniciativa působící na Praze 8. Usilujeme o zlepšení kvality života v naší městské části. Naším zájmem je transparentnost veřejné správy, urbanismus a doprava. Pořádáme veřejné debaty a kulturní akce.
- posilování občanské společnosti a ochrana práv a zájmů občanů
- ochrana životního prostředí
- vznikání místních Agend 21
- podpora volného a bezpečného pohybu chodců a podpora cyklodopravy
- ochrana kulturních památek
- zvyšování podílu zeleně a její pravidelná údržba
- vývoj v oblasti m.č. Prahy 8, zejména centra Nová Palmovka a Libeňské spojky