
"Mladý pane, viděl jste někdy důl, to je díra v zemi. Peněženku mi můžou vzít, kočár mi můžou vzít. Ale důl? Ten se může zasypat, zatopit, ale nikdo vám ho nemůže vzít!" praví uhlobaron Ptáček ve známé české hře. A český divák se směje, protože – poučen historickým vývojem – ví, že i něco tak nehmotného jako je díra v zemi může změnit majitele než bys řekl švec.
Podobně může změnit majitele i imaginárnější věc než je důl – třeba facebookový profil, jako se to stalo radnici Praze 8. Jen s tím rozdílem, že tento nebyl znárodněn, ale zprivatizován.
Sledujte s námi:
V průběhu roku 2012 a 2013 inzerovala Praha 8 v radničních měsíčníku Osmička (placeném z veřejných peněz a vycházejícím v nákladu přes 60 000 kusů) oficiální facebookové stránky Prahy 8 „Vaše Praha 8“. O profilu informoval i web Prahy 8 (opět placený z veřejných peněz). Facebooková stránka měla v titulu obraz libeňského zámečku a znak Prahy 8, občané na něj psali různé žádosti o informace či postřehy, anonymní administrátoři občas odpověděli, občas ne.
K užívání profilu vyzýval v Osmičce i starosta Prahy 8 Jiří Janků (ODS), čímž mu poskytl luxusní reklamu:
Jako oficiální radniční profil ho popisuje i referent Odboru kultury Jindřich Hloušek ve své diplomové práci Integrovaná marketingová komunikace města následovně:
„Radniční facebooková stránka Vaše Praha 8 (facebook.com/praha8) sice vykazuje každodenní aktivitu a v krátkém čase též její administrátor reaguje na podněty a příspěvky svých fanoušků, ovšem díky jejich malému počtu (méně než 500) se zde nevyplatí vytvářet vlastní originální obsah nebo hloubkovou strategii pro komunikaci.“
Situace se změnila při povodni v roce 2013. Profil Vaše Praha 8 díky detailnímu povodňovému zpravodajství získal v krátké době násobně více fanoušků (v současné době jich má téměř 4 tisíce), a na facebooku se z něj stal nejsilnější komunikační kanál na Praze 8. Přestože byl profil Vaše Praha 8 dále inzerován jako radniční a oficiální, začal se chovat poněkud nestandardně: mazal komentáře či dotazy, blokoval uživatele, či před volbami poskytoval reklamu koaličním politikům z ODS a TOP09. Po zablokování řady uživatelů jsme mluvčí Prahy 8 Heleně Šmídové napsali žádost o vysvětlení.
Ptali jsme se, jak profil používat aby příspěvky nebyly mazány, a kdo vlastně profil s téměř 3 000 uživateli spravuje. Po třech urgencích jsme od tiskové mluvčí obdrželi zajímavou odpověď:
„Dobrý den, stránky nejsou oficiální fcb profil Prahy 8, má své zakladatele, kteří nespadají pod úřad MČ Praha 8. Váš e-mail jsem přeposlala, jejich rozhodnutí ale nemohu ovlivnit.“
Tento argument v různých obměnách zopakovala paní Šmídová ještě několikrát. Na naše opakované dotazy kdo profil spravuje, a jak je možné že Praha 8 propaguje privátní facebookový profil, o němž zároveň tvrdí že je oficiální, ale – ani na opakované dotazy - neodpověděla.
V říjnu roku 2013 odkaz na profil Vaše Praha 8 z webových stránek města zmizel. Současně vznikl nový oficiální radniční profil „Úřad MČ Praha 8“. Ten zatím nasbíral 95 lajků, a jeho propagaci se radnice vůbec nevěnuje. Dokonce se ani nenamáhala nahradit zmizelý odkaz na stránkách Prahy 8, takže pokud na profil nenarazíte náhodou, nemáte šanci se dozvědět, že vůbec existuje.
Současně s privatizací oficiálních facebookových stránek Vaše Praha 8 si referent Hloušek z Odboru kultury (tedy úředník placený státem) nechal zaregistrovat doménu Vaše Praha 8, kde publikují soukromé názory radní a zastupitelé z koaličních stran ODS a Volby pro Prahu 8 (tedy volení představitelé města). „Nezávislý“ tištěný občasník Vaše Praha 8 pak vydává dlouholetý člen místní ODS Martin Cibulka.
Zároveň profil "Vaše Praha 8" změnil titulní obrázek a prohlásil se za stránku patriotů která propaguje soukromé názory. Nyní je „stránka pro všechny, kteří žijí, pracují či se zajímají o dění v Praze 8.“
Administrátoři profilu zůstávají v anonymitě a část uživatelů, kteří profil používali jako oficiální komunikační kanál Prahy 8, změnu ani nepostřehla. Řada z nich se tak dál obrací na správce profilu jako na představitele města, a zprávy zde obsažené vnímají jako oficiální informace z Prahy 8 (což je např. v případě fotbalových výsledků poněkud matoucí).
Administrátoři ale spravují facebookový profil Vaše Praha 8 jako ryze soukromý: propagují názory a postoje radních za ODS, blokují nepohodlné uživatele atd. Jistě bude zajímavé sledovat aktivity na tomto profilu v období komunálních voleb či po nich.
Zástupci koaličních stran ODS a Volby pro Prahu 8 tak podvodem získali pozornost několika tisíců potenciálních voličů - což před komunálními volbami není od věci.
Podobnou ztrátu rozlišovací schopnosti mezi veřejným a soukromým projevuje radnice Prahy 8 i v případě dalšího média, TV Praha 8. Oficiální web města propaguje soukromý video kanál, který provozuje člen Volby pro Prahu 8 – tedy koaliční strany zastoupené na radnici. Na naše dotazy co musí soukromé médium udělat pro to, aby mělo neplacenou reklamu na oficiálních stránkách města, a kdo o umístění reklamy rozhoduje nám odpověděla mluvčí Prahy 8 Šmídová odzbrojujícím způsobem:
Pokud jde o TV Praha 8 , nevidím důvod , proč stahovat i tento odkaz - pokud někdo ve svém čase zpracovává videa (tzn. další informace) z Prahy 8 , jistě se shodneme , že to je pro městskou část (resp. občany) přínos. A opět opakuji - ani fcb stránky , ani TV Praha 8 nejsou reklama.